Vår målsättning är att du ska bli nöjd med de varor du köper hos oss. Handlar du från Glittra eller genom vår kundtjänst har du därför enligt distans och hemförsäljningslagen alltid full retur och bytesrätt inom 14 dagar från det du mottagit varorna.

Ibland kanske det inte alltid blev som man tänkt sig… Ingen fara hör av dig till oss så hjälper vi dig!

Kontakta oss på telefon 0921-10280 eller via mail kundservice@glittra.se så kan vi tillsammans komma överens om bästa möjliga leveranssätt för dig som kund antingen om du ångrat dig eller vill byta någon vara.

Vid eventuella returer/byten står du som kund själv för fraktavgiften

Eventuella reklamationer eller garantiärenden måste meddelas via e-mail på kundservice@glittra.se innan retur då det i vissa fall kan räcka med ett foto. Detta innebär att vi vill ha en korrespondens innan garantiärendet sätter igång. Vi svarar alltid så fort vi kan.

Vår hanteringsprocess efter mottagandet av retur är normalt 3-5 arbetsdagar, vid högbelastning kan det ibland ta några dagar längre. Observera att vi har enligt lag 30 dagar på oss att fullfölja en återbetalning vid retur/reklamation.


För att snabbt kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge följande information:
Ordernummer
datum
titel på de produkter du vill returnera.

När vi fått varan från dig och godkänt returen återbetalar vi dig vad du lagt ut för varan.

Bytesvillkor

Kontakta oss om du vill byta en vara så reserverar vi den nya varan åt dig. Om du inte gör detta finns det risk för att den vara du vill ha är slut innan vi hinner genomföra bytet. (OBS. Du betalar returfrakten vid byte). När vi fått varan och godkänt den skickar vi ut den nya varan till dig. Om den nya varan är dyrare betalar du mellanskillnaden mot förskottsbetalning, och om den är billigare återbetalar vi dig. Vid återbetalning får du pengarna tillbaka inom 14 dagar om du lämnat kontonummer (bankgiro/postgiro/bankkonto), i annat fall kan det ta längre tid. (OBS. Vid angivelse av bankkonto – glöm inte bankens namn, clearingnr och kontonr). Om du inte lämnar kontonr så återbetalar vi dig per postavi (OBS att posten då tar ut en avgift).

Skicka dina returer till:

Glittra AB
Sturegatan 14
96133 Boden

Rätt att kontrollera varorna

Du har rätt att kontrollera varan på samma sätt som om du testade den i en fysisk butik och du har rätt att öppna förpackningen så pass mycket att du kan undersöka varans funktion men om den skickas tillbaka i väsentligt förändrat skick såsom använd, ofullständig, defekt, smutsig eller förstörd förpackning har vi rätt till värdeminskning på returen upp till 100% beroende på varans kommersiella värde. Både vi och miljön ser gärna att du använder originalförpackningen när du returnerar.

Godkänd retur

Alla varor måste returneras i samma skick och kvantitet som vid mottagandet och vara helt oanvänd, vilket också inkluderar en oskadad originalförpackning. Alla banderoller ska finnas kvar. Varan måste vara i ett sådant tillstånd att försäljning på nytt är möjlig. 

Vid retur eller byte av varor betalar du returfraktkostnaden. Varorna som du vill returnera skall vara väl förpackade, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör.
Transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund.

Varan som skickas i retur får inte ha några luktgener såsom rök, parfym, mögel eller matos eller annan skada som gör att den inte kan säljas vidare. Alla varor som skickas tillbaka, måste vara packade i påse eller kartong.

Paketet ska innehålla en kopia av fakturan eller orderbekräftelsen samt ska du tydligt anger att du vill utnyttja ångerrätten och att du önskar att få återbetalt varans pris.

Varor som returneras utan porto eller mot postförskott kommer ej att accepteras. Vid returförsändelse ska paketet skickas som spårbart så det är möjligt att spåra försändelsen om den skulle gå förlorad.

Du kan också avbryta ditt köp genom att neka mottagandet av leveransen. Om du nekar mottagande av leveransen, kommer du få summan av köpet inbetalt på ditt konto minus fraktkostnaden för att returnera paketet. – Samma sak som ”Icke avhämtade paket på postkontoret”

Dessa returregler gäller för alla varor, som säljs som distansförsäljning till privatpersoner – det gäller inte varor som säljs till företag.

Förbehåll för ändringar.

Om det är en reklamation på grund av skadad vara eller att Glittra har skickat fel vara står vi för alla kostnader.

Gäller inte

Retur- och bytesrätten gäller inte mönster. Ångerrätten gäller ej för vara som är specialbeställd eller specialtillverkad för dig som kund

Orsak till retur

Vi ser gärna att du uppger orsak till returen samt returnerar varan tillsammans med orderbekräftelsen eller fakturan, detta påskyndar hanteringen av din retur.
Glittra åtar sig inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur.

Vid byte, retur eller reklamation går vi efter Konsumentverkets regler för e-handel. Läs mer på Konsumentverket.se

Återbetalning

Vid återbetalning får du pengarna tillbaka inom 14 dagar från det att vi fått ditt ångermeddelande om du lämnat ditt kontonummer (bankgiro/postgiro/bankkonto), i annat fall kan det ta längre tid. (OBS. Vid angivelse av bankkonto – glöm inte bankens namn, clearingnr och kontonr). Om du inte lämnar kontonr så återbetalar vi dig per postavi (OBS att posten då tar ut en avgift).

Vid återbetalning innan returen har anlänt till oss behöver vi ha spårningsnummer på returen för att återbetalning ska kunna ske. Har betalning gjorts i förskott och köpet hävs, sker återbetalning inom 14 dagar.

Du står själv för returkostnaderna när du sänder tillbaka varan.

Reklamation av varor

Det är viktigt att du noga kontrollerar varorna vid leverans.

Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Denna tidsperiod gäller från fakturadatum och omfattar tillverknings- och materialfel (defekter).  Vid reklamation skall köparen kunna uppvisa kvitto och varans defekt.

Om du tar emot en vara som det är något fel på vill vi att du så snart som möjligt kontaktar oss. Observera att du måste lämna ett meddelande till oss med information om felet ”inom skälig tid” efter det att du upptäckt det. I annat fall förlorar köparen rätten till reklamation.

Garantin täcker inte fel, skador eller slitage, direkt eller indirekt orsakat av felaktig användning, dåligt underhåll, våld eller obehörigt ingrepp.

Vid hantering av reklamationer tillämpas Konsumentköplagen. Vid en reklamation kontaktar du oss så snart du upptäckt felet. När vi fått varan och reklamationen blivit godkänd, skickar vi dig en ny vara och ersättning för returfrakten. Alternativt återbetalar vi dig vad du lagt ut för varan och ersätter dig för returfrakten. Det är viktigt att du meddelar oss om hur du vill göra. Vid återbetalning får du pengarna tillbaka inom 14 dagar, om du lämnat ditt kontonummer (bankgiro/postgiro/bankkonto), i annat fall kan det ta längre tid. (OBS. Vid angivelse av bankkonto – glöm inte bankens namn, clearingnr och kontonr). Om du inte lämnar kontonr så återbetalar vi dig per postavi (OBS att posten då tar ut en avgift). Om du vill ha en ny vara skickas den till dig inom 7 dagar. 

Skulle varan vara slut så återbetalar vi köpeskillingen inom 14 dagar. Vid tvister som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller till European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). Vi följer vi alltid nämndens rekommendation. 

ARN: https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden,
Box 174
101 23 Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
Ett klagomål på en vara eller en tjänst köpt hos Glittra kan lämnas till Konsumentverket.

Transportskador

Märker du vid mottagandet att paketet har en synlig skada ska du inte ta emot det. Be Posten/DHL skriva anledning till retur på ej uthämtad vara. Om man upptäcker att paketet är transportskadat när man hämtar det hos fraktombudet är det enklast att reklamera det där för snabb och effektiv hantering. Upptäcks felet först efter paketet är uthämtat, måste vi kontaktas omgående.

Kontrollera emballaget för skador och fel innan du skriver under på fraktbrevet. Är du osäker på om varan är skadat på grund av skador i emballaget, kan du motta varan med förbehåll. (Detta skrivs på fraktbrevet). Är emballaget/varan synligt medtaget ska du avvisa den och låta fraktombudet ta den i retur. Har du ytterligare frågor angående leverans är du välkommen till att kontakta oss här eller på telefon 0921-10280

Reservationer

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna sida samt slutförsäljning av produkter samt att varor kan utgå ur sortimentet.
Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då exempelvis en viss färgskillnad kan förekomma. Det beror på din bildskärm, vår kameras begränsningar, skiftande färgbad och andra faktorer som vi inte har möjlighet att kontrollera. 

Glittra förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel samt att ändra och uppdatera villkoren som gäller för denna webbplats.

Observera

Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

Vid nyttjande av ångerrätt står du för returfrakten. Vid nyttjande av ångerrätten återbetalas hela summan.

Ändra beställning i efterhand

Om du önskar ändra en beställning i efterhand? Kontakta kundtjänst via mail på kundservice@glittra.se
eller telefon 0921-10280
(10:00 – 17:00) med din fråga så ser vi om vi kan hjälpa dig!
Vid ändringar i order som redan levererats gäller särskilda villkor.

Din order kommer att skickas från vår butik i Boden.
Ändringar och tillägg måste göras innan din order behandlas och skickas från oss. Om du upptäcker eventuella felaktigheter på din order är det därför viktigt att du omgående kontaktar vår Kundservice för att om möjligt ändra din order.

Ej uthämtade paket

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat.

Force Majeure

Glittra är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa allmänna villkor. Om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning,
Vi tar inget ansvar för förseningar eller fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande såsom konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, krig, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. Företaget ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som kan uppstå för kund. 

Rea/erbjudande

Kampanjpriser på varor gäller så långt lagret räcker. Glittra reserverar sig mot eventuell slutförsäljning eller att det kan resultera i delleveranser.